Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Ζωγραφίζουμε σαν τον Paul Klee και στέλνουμε εικαστικά μηνύματα - διδασκαλία Θεοδώρας Χανδρινού

 

Παρουσιάζεται στο συγκεκριμένο άρθρο ένα πρότυπο μάθημα που υλοποιήθηκε στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου, Αττικής, το σχολικό έτος 2020-2021. Αποτέλεσε μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τον τίτλο: "Εικαστικές και Περιβαλλοντικές ανασυνθέσεις στον σχολικό χώρο".

Στο πλαίσιο της διδασκαλία των Εικαστικών μαθημάτων, έδωσα ιδιαίτερη σημασία στα αφιερώματα στους μεγάλους δημιουργούς της Ιστορίας της Τέχνης. Το μάθημα που ολοκληρώθηκε με επιτυχία, ήταν με αφορμή τα έργα του ζωγράφου Paul Klee. Σας δίνω μια βασική περιγραφή της πορείας του μαθήματος, όπως έγινε στην τάξη κι αργότερα μέσα από τα διαδικτυακά μας μαθήματα. Διάλεξα ένα από τους πίνακες του Paul Klee, με τον οποίο ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα.

* Αρχικά, προσεγγίσαμε το έργο του καλλιτέχνη και μελετήσαμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εικαστικής του οπτικής. Πηγή μας αποτέλεσαν το διαδίκτυο και βιβλία Τέχνης.

* Παρατηρήσαμε τον παραπάνω πίνακα του Paul Klee και κάναμε συζήτηση που αφορούσε τα σχήματα και την αναλύσαμε την σύνθεση του έργου. Εντοπίσαμε, μελετήσαμε τη θέση που έχουν τα διαφορετικά χρώματα και κάναμε επανάληψη στις γνώσεις μας για τις αναμείξεις των χρωμάτων και τους συνδυασμούς θερμών – ψυχρών, βασικών και συμπληρωματικών.

* Στο επόμενο βήμα μας δοκιμάσαμε με τα παιδιά να δημιουργήσουμε τα δικά μας έργα.

* Σχεδιάσαμε στο χαρτί μας ένα πλαίσιο – κάναβο, καθώς το χωρίσαμε, με τον χάρακα σε 3-4 λωρίδες, οριζόντιες και κάθετες. Δημιουργήσαμε ανάμεσα σε αυτές τις λωρίδες και τις φόρμες που σχηματίστηκαν γεωμετρικά σχήματα  ορθογώνια, παραλληλόγραμμα, τετράγωνα, τρίγωνα.

* Παρατηρήσαμε την τοποθέτηση των σχημάτων μέσα στον πίνακα και μελετήσαμε την αξία και την θέση που έχει ο κύκλος στην σύνθεση του έργου.

* Με τα παιδιά δώσαμε διαφορετικά ονόματα στο θέμα και δημιουργήσαμε μικρές ιστορίες. Επιλέξαμε το καλύτερο τίτλο που ήταν: «η πόλη των χρωμάτων και των σχημάτων».

* Κάναμε συζήτηση σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας των έργων και συγκρίναμε την τεχνοτροπία στο έργο του Paul Klee με ένα έργο άλλων καλλιτεχνών με διαφορετική αισθητική προσέγγιση. Με αφορμή το εκπαιδευτικό πολιτιστικό πρόγραμμα, στο πλαίσιο των Εικαστικών με τίτλο «Χαράγματα ζωής με οδηγό το έργο του Λάμπρου Ορφανού», είδαμε χαλκογραφίες με πόλεις από την Ισπανία και την Γαλλία.

* Στείλαμε τις ευχές μας, με τις φωτογραφίες των Εικαστικών μας έργων, στα παιδιά από τα Ισπανικά Σχολεία με τα οποία συνεργαστήκαμε στο παραπάνω εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

* Δημιουργήσαμε τις δικές μας αποχρώσεις και το κάθε παιδί έκανε το προσωπικό του χρωματολόγιο, για να το χρησιμοποιήσει στα επόμενα έργα του.

* Μια άλλη πρόταση ήταν να γίνει το θέμα με την μορφή κολάζ ή ψηφιδωτού, με γεωμετρικά σχήματα από χρωματισμένα χαρτιά.

* Παρουσιάσαμε και εκθέσαμε τα έργα που δημιουργήθηκαν μέσα στην τάξη. Το θέμα μας συνεχίστηκε και στα διαδικτυακά μας μαθήματα, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας webex.

* Στις ψηφιακές σελίδες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου έγιναν αναρτήσεις ώστε τα παιδιά μπόρεσαν να βοηθηθούν από την διάχυση και να καλλιεργήσουν δεξιότητες.

Υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για το θέμα μας

 Μολύβι, γόμα, ξύστρα. Χαρτί ή χαρτόνι στο μέγεθος που διάλεξαν τα παιδιά. Χάρακας. Χρώματα – με συνδυασμό υλικών από: ξυλομπογιές, μαρκαδόρους, λαδοπαστέλ, τέμπερες, κηρομπογιές.

Εναλλακτικά, το θέμα μας έγινε και με κολάζ από χρωματιστά χαρτιά. Οπότε χρησιμοποιήσαμε κόλλα και ψαλίδι.

Στοχοθεσία δραστηριότητας

* Η γνωριμία με την διαφορετική αισθητική προσέγγιση των εικαστικών τεχνών  * Η καλλιέργεια εικαστικών δεξιοτήτων και του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών * Η ανάπτυξη της ικανότητας για παρατήρηση και η ενεργοποίηση της υπομονής και επιμονής των παιδιών * Η καλλιέργεια κριτικής σκέψης και η αξιοποίηση της τέχνης ως διδακτικό εργαλείο * Μέσα από τις διαθεματικές δραστηριότητες επιτυγχάνεται η βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων των παιδιών και της ενεργής συμμετοχής όλων των παιδιών. *Η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών, μέσα από την ενημέρωσή τους σχετικά αντίστοιχα θέματα.

Διδακτική Μέθοδος

Το μάθημα βασίζεται στην βιωματική μάθηση, με ατομική και ομαδική εργασία. Τονίστηκε ο παιγνιώδης χαρακτήρας και η αξιοποίηση της διαθεματικής προσέγγισης. Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της μετασχηματίζουσας γνώσης μέσα από την Τέχνη. Συνδυάστηκε με την Τέχνη η χρήση της Τεχνολογίας.

Ανατροφοδότηση

* Έγινε διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού που δημιουργήθηκε. * Λάβαμε θετικά σχόλια από τα παιδιά και τους γονείς καθώς είχαμε επικοινωνία και μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου e-class. * Από το υλικό που δημιουργήθηκε, από τα μαθητικά ατομικά και τα ομαδικά έργα, προέκυψαν ποιήματα χαϊκού και έγινε διαθεματική προσέγγιση σύνδεση εικόνας, λόγου και παντομίμας.

 

 Μαθητικές δημιουργίες με αφορμή τα έργα του Paul Klee. Ηλικίες μαθητών 9-11. Διδασκαλία και Δημιουργία αρχείων εικόνας: Θεοδώρα Χανδρινού. Σχολικό έτος 2020-2021, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου, Αττικής.

 

 Γνωρίσαμε κι άλλα έργα του Paul Klee τα οποία έδωσα γνώση κι έμπνευση στα παιδιά!

 

Έργο του μαθητή Α.Α. από την Ε΄ τάξη

  

Έργο της μαθήτριας Σ.Κ. από την Ε τάξη

 Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!! Με αγάπη, Θεοδώρα Χανδρινού

 Σύνδεσμοι

https://eclass.sch.gr/courses/9050955200/

Ζωγραφίζουμε σαν τον Paul Klee και στέλνουμε εικαστικά μηνύματα
https://blogs.sch.gr/arteducate/2021/03/01/zografizoyme-san-ton-paul-klee-kai-stelnoyme-eikastika-minymata/

 «Εικαστικές και Περιβαλλοντικές ανασυνθέσεις στον σχολικό χώρο»  https://blogs.sch.gr/arteducate/2020/12/01/eikastikes-kai-perivallontikes-anasyntheseis-ston-scholiko-choro/ 

 «ΧΑΡΑΓΜΑΤΑ ΖΩΗΣ ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ ΟΡΦΑΝΟΥ»  https://blogs.sch.gr/arteducate/2020/12/01/charagmata-zois-me-odigo-to-ergo-toy-lamproy-orfanoy/ 

 Από την Εικαστικό Ζωγράφο -Χαράκτρια και Εκπαιδευτικό Θεοδώρα Χανδρινού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.